Ota yhteyttä meihin
Karamoottorit

LA37

Erittäin voimakas lineaarinen karamoottori, joka tuottaa liikettä luotettavasti ankarimmissakin olosuhteissa. Siihen on valittavissa LINAK IC Integrated Controller™ ja useita teollisia rajapintaliittymiä.

LA37

Vaativat käyttökohteet edellyttävät kestäviä karamoottoriratkaisuja. LA37-karamoottori on suunniteltu erityisesti vaativiin käyttökohteisiin ankarissa olosuhteissa, joissa tarvitaan suurta nostotehoa ja pitovoimaa. Karamoottorista on myös saatavilla liikkuviin työkoneisiin suunniteltu versio maatalouskoneita ja muita työkoneiden käyttökohteita varten.

Tämän huoltovapaan karamoottorin pitkä käyttöikä on varmistettu perusteellisin testein eri olosuhteissa.

  • Enimmäiskuorma: 15 000 N
  • Enimmäisnopeus: 10 mm/s
  • Iskunpituus: 100–600 mm
  • Moottorin jännite: 12 V, 24 V ja 48 V
  • IP-luokitukset: IP66 dynaamisessa ja IP69K staattisessa tilassa

LA37 kuuluu IC Integrated Controller™ -tuotevalikoimaamme, joka on suunniteltu integroitumaan saumattomasti teollisuuden ja työkoneiden olemassa oleviin ohjausjärjestelmiin. Siinä on erilaisia teollisuudessa käytettyjä rajapintaliittymiä älykkäisiin ja luotettaviin säätötoimintoihin.

Vaihtoehtoja ovat esimerkiksi universaali LINAK® I/O™ -rajapintaliittymä ja erilaiset tiedonsiirtoprotokollat, kuten

Fieldbus:

Teollisuuden Ethernet:

Lisäksi monet näistä vaihtoehdoista ovat Danfoss PLUS+1® -yhteensopivia.

Lue lisää IC – Integrated Controller™ -ohjauselektroniikkaa käyttävistä karamoottoreista.


Tuote- ja tiedonsiirtovaihtoehdot

LA37-tuote-esite

Katso tuotteen tiedot verkkolehdestä tai lataa PDF-tiedosto

LA37, LA36 ja LA35 MODBUS -esitteet

Katso tuotteen tiedot online-esitteestä tai lataa PDF-tiedosto.

LA37-karamoottorin käyttöohje

Tässä käyttöohjeessa kuvataan, kuinka voit asentaa, käyttää ja ylläpitää LINAK LA37 -karamoottoria.

I/O™-rajapintaliittymän käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan I/O™-rajapintaliittymää käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

EtherNet/IP™-käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan EtherNet/IP™-protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

IO-Link®-käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan IO-Link®-protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

Modbus® TCP/IP -käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan Modbus® TCP/IP -protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

Modbus® RTU -käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan Modbus® RTU -protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

PROFINET-käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan PROFINET-protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

CANopen®-käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan CANopen®-protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

CANopen®-käyttöohje – perinteinen versio

Tässä ohjeessa kuvataan CANopen®-protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

CAN SAE J1939® -käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan CAN SAE J1939® -protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

CAN SAE J1939® -käyttöohje – versio 1

Tässä ohjeessa kuvataan CAN SAE J1939® -protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

CAN SAE J1939® -käyttöohje – versio 3

Tässä ohjeessa kuvataan CAN SAE J1939® -protokollaa käyttävän karamoottorin asennus ja käyttöönotto.

IC-karamoottorien käyttöohje

Tässä ohjeessa kuvataan IC Basic-, IC Advanced- ja IC Parallel-karamoottorien asennus ja käyttöönotto.

I/O™-esite

LINAKin I/O-rajapintaliittymän ennennäkemättömän joustavuuden ansiosta innovatiiviset karamoottori-ideat on entistä helpompi ja nopeampi toteuttaa.

Miten I/O™-karamoottoria ohjataan analogisella tuloliitännällä?

I/O-karamoottoria voi ohjata analogisella signaalilla. Tällöin tulosignaali vaihtelee eikä ole yksinkertaisesti vain käytössä tai poissa käytöstä. Analogisella tulosignaalilla voi hallita joko asentoa tai nopeutta.

Servo-ohjauksella hallitaan karamoottorin asentoa. Tämä tehdään analogisen tuloliitännän (esim. 4–20 mA) kautta karamoottorin koko iskunpituudella. Tämä on tärkeää erityisesti käyttökohteissa, joissa karamoottorin on liikuttava eri asentoihin normaalikäytön aikana.

Proportionaaliohjaus muistuttaa servo-ohjausta, mutta siinä analogisella signaalilla hallitaan karan paikan sijaan karamoottorin nopeutta ja suuntaa. Tyypillinen esimerkki proportionaaliohjauksesta on ohjaussauva, jossa keskiasento on neutraali, ja jossa karamoottoria liikutetaan haluttuun suuntaan siirtämällä sauvaa eteen- tai taaksepäin.

Mitä karamoottorin esiasetettavat asentoasetukset ovat?

Asennon esiasetuksista on hyötyä erityisesti silloin, kun karamoottorin halutaan siirtyvän aina tarkalleen samaan paikkaan. Karamoottori voidaan ohjata paikalleen esimerkiksi fyysisellä painikkeella tai PLC-ohjausjärjestelmän (Programmable Logic Controller, ohjelmoitava logiikkaohjain) komennolla. Digitaalisen tulosignaalin tulisi pysyä korkealla tasolla, kunnes haluttu paikka saavutetaan, mutta karamoottori ei jatka matkaansa tätä pidemmälle.

Mitä karamoottorien oppimistila tarkoittaa?

Oppimistilassa karamoottori oppii uuden päätyrajan. Oppiminen tapahtuu luomalla iskunpituudelle uusi päätyraja eli eräänlainen este virtarajan aktivoituessa. Joissakin tapauksissa kannattaa käyttää taaksepäinaskellusta, jossa uusi päätyraja opitaan hieman ennen mekaanista estettä. Tämä voi pidentää karamoottorin käyttöikää ja tehdä sen liikkeistä sulavampia.

Oppimistilassa voidaan myös asettaa karamoottorin nopeus, jos sen halutaan liikkuvan hitaammin esteen oppimisen yhteydessä.

Oppimistilan voi käynnistää suoraan Actuator Connect™ -konfigurointityökalusta tai oikosulkemalla punainen ja musta johdin.

Oppimistilan aktivointi johtimia yhdistelemällä mahdollistaa sen käynnistämisen helposti suoraan käyttökohteessa – jopa useita kertoja karamoottorin käyttöiän aikana. Karamoottori säilyttää aina sille joko sen tilauksen yhteydessä määritellyt tai myöhemmin Actuator Connect -työkalulla konfiguroidut alue-, nopeus- ja virta-asetukset, ja asettaa uudet virtuaaliset rajat niiden perusteella.

Miten sähkökäyttöistä I/O™-karamoottoria yleensä ohjataan?

I/O-karamoottorin ohjauksesta vastaa sisäänrakennettu ohjauselektroniikka tai H-silta, joka kääntää tasavirtamoottoriin tulevan jännitteen polariteetin. Tässä etuna on heikkovirtakytkentä, sillä vain muutaman mA:n vahvuinen korkean tason digitaalinen signaali saa karamoottorin liikkeelle.

Integroitu H-silta tuo ohjauspiiriin monenlaisia ohjausmahdollisuuksia, kuten nopeuden kiihdytys- ja hidastusasetukset.

H-sillassa on neljä kytkintä eli transistoria, jotka on liitetty virtalähteeseen H-sillan ylä- ja alaosasta. Transistorit korvaavat mekaaniset releet. H-silta ohjaa karamoottorin sisään- ja ulospäin suuntautuvaa liikettä suhteellisen yksinkertaisesti. Kun virta on päällä (kahden transistorin on aktivoiduttava, jotta virta kulkisi diagonaalisesti moottoriliitännän läpi), se ohjaa moottorin kulkemaan jompaankumpaan suuntaan.

Olen kytkenyt virransyötön karamoottoriin, joten miksi sitä ei näy Actuator Connect™ -konfigurointityökalun laiteluettelossa?

Bluetooth® Low Energy -antenni on asennettu karamoottorin alumiinikotelon sisällä olevaan ohjauspiiriin (PCB). Kotelo vaimentaa signaalia merkittävästi, joten myös signaalikaapeli on liitettävä. Signaalikaapelissa on oma johtimensa Bluetooth®-signaalin vahvistamiseen, joten jos sitä ei liitetä, Actuator Connect -konfigurointityökalun on vaikea muodostaa yhteys karamoottoriin.

CAN bus - Näin voit tarkistaa, mikä CAN bus -versio sinulla on

Tällä hetkellä LINAK® toimittaa karamoottoreita kahdella eri CAN bus -ohjelmistoversioilla: v1.x ja v3.x.

Karamoottorin version tarkistus LINAK BusLink -ohjelmistolla
Tarkista ohjelmistoversio yhdistämällä karamoottori BusLink-ohjelmistoon. Kun karamoottori on yhdistetty, avaa Connection Information -välilehti. Alla olevassa esimerkissä LA36 CAN bus -karamoottorin versio on 3.0.

Lisätietoja on CAN bus -käyttöoppaan BusLink service interface -luvussa.

BusLink-versio 3.0
 
 

Miten 1.x- ja 3.x-versiot eroavat toisistaan?
CAN bus v3.0:ssa on useita uusia toimintoja, kuten laitteisto-osoitteet, dynaaminen nopeussäätö, pehmeän käynnistyksen ja pysäytyksen komennot sekä entistä parempi yhteensopivuus (125 kbps, 250 kbps, 500 kbps ja Autobaud).
Huomaathan, että pehmeä käynnistys ja pysäytys on nyt määritettävä CAN bus -komennoksi (versiossa 3.x). Jos arvo on 0, pehmeä käynnistys ja pysäytys eivät ole käytössä. Jos arvoksi määritetään 251, järjestelmä käyttää karamoottorin tehdasasetuksia. Mikä tahansa arvo niiden väliltä määrittää nopeuden nostamiseen käytettävän ajan.

Lisätietoja on CAN bus -käyttöoppaan Communication-luvussa.

BusLink-pikaopas
Oppaassa kerrotaan, miten karamoottorin BusLink-ohjelmaa käytetään BusLink-kuvaketta klikkaamalla.
BusLink logo

Miten lineaariset karamoottorit toimivat?

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit ovat yleinen lineaaristen karamoottoreiden tyyppi. Niissä on kolme pääkomponenttia: kara, moottori ja vaihteet. Moottori voi voimavaatimusten ja muiden valintaan vaikuttavien tekijöiden mukaisesti olla joko vaihto- tai tasavirtainen.

Kun käyttäjä lähettää moottorille signaalin ohjaimella, joka voi olla pelkkä painike, moottori muuntaa sähköenergian mekaaniseksi pyörittämällä karaan kytkettyjä vaihteita. Tämän johdosta kara pyörii ja karamutteri ja männänvarsi siirtyvät karamoottorille lähetetyn signaalin mukaisesti joko ulos- tai sisäänpäin.

Perussääntönä on, että suuri kierteiden määrä ja pieni karan nousukulma saavat aikaan hitaan liikkeen ja tavallista suuremman nostovoiman. Pienemmällä kierteiden määrällä ja suuremmalla karan nousukulmalla taas voidaan nostaa kevyempiä kuormia nopeasti.

 
Actuator Academyn logo karamoottoritekniikasta

Tutustu Actuator Academy™ -osioon
Katso, mikä tekee karamoottoreista ihanteellisia teollisuuskäyttöön, ja lue lisää niiden taustalla toimivasta teknologiasta.

Tervetuloa LINAK Actuator Academy™ -osioon

 

Minkätyyppisiä sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita on saatavilla?

Sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita on hyvin monentyyppisiä ja -kokoisia. Pienimmät mallit on suunniteltu pieniin ja ahtaisiin käyttökohteisiin, kuten pyörätuoleihin, kun taas suurimmilla ja voimakkaammilla malleilla voidaan siirtää hyvin painaviakin kohteita – vaikkapa pyöräkuormaajan koneluukkua. Erikokoisten ja voimaluokiltaan erilaisten sähkökäyttöisten karamoottorien lisäksi saatavilla on muotoilultaan hyvin erilaisia malleja.

Alkuperäisessä mallissa on vaihde- ja karaprofiilin ulkopuolinen moottorikotelo. Ahtaissa käyttökohteissa käytetään inline-karamoottoreita, jotta moottori voitaisiin pitää profiilin sisällä. Työpöydissä ja joissakin lääketieteellisissä laitteissa käytetään nostopilareita, joissa on inline-moottorikotelo, ja saatavilla on sekä kaksi- että kolmiosaisia vaihtoehtoja.

LINAK on jo siitä lähtien, kun sen perustaja ja toimitusjohtaja Bent Jensen kehitti ensimmäisen sähkökäyttöisen lineaarisen karamoottorinsa vuonna 1979, kehittänyt uusia karamoottoreita ja niiden taustalla toimivaa tekniikkaa eri toimialoilla käytettävien laitteiden säätötoimintojen parantamiseksi.

LINAK suunnittelee ja valmistaa monentyyppisiä lineaarisia karamoottoreita ja nostopilareita, joiden nopeudet, iskunpituudet ja voimat vaihtelevat käyttökohteiden mukaisesti. LINAK-karamoottorit – kompaktista LA20-inline-karamoottorista aina lujatekoiseen LA36:een – on kehitetty sulautumaan saumattomasti lähes mihin tahansa käyttökohteeseen.

Karamoottorien mukautusvaihtoehtoja eri käyttökohteisiin on lähes rajattomasti, mikä laajentaa LINAKin kattavaa tuotevalikoimaa vielä entisestään.

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit LA20 inline, lyhyiden asennusmittojen LA14, pikavapautuksella varustettu LA40, vaativiin olosuhteisiin tarkoitettu LA36 sekä nostopilarit LC3 ja DL19 IC.

Mikä karamoottori on?

Lineaarinen karamoottori on laite tai kone, joka muuntaa moottorin pyörivän liikkeen lineaariseksi (ja suoraksi). Tämä voidaan tehdä joko sähkökäyttöisillä vaihto- ja tasavirtamoottoreilla, niin kuin LINAK-karamoottoreissa, tai hydrauliikan ja pneumatiikan avulla.

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit ovat kuitenkin tavallisesti suosituin vaihtoehto käyttökohteisiin, joissa tarvitaan tarkkoja, hallittuja ja sujuvia liikkeitä. Karamoottoreita käytetään kaikenlaisissa kohteissa, joissa tarvitaan voimakkaita kallistus-, nosto-, veto- tai työntötoimintoja.

LINAKin sähkökäyttöisten lineaaristen karamoottorien liiketoiminta-alueet

Mihin karamoottoreita käytetään?

Sähkökäyttöisiä lineaarisia karamoottoreita käytetään mitä erilaisimmissa paikoissa – kodeissa ja toimistoissa, sairaaloiden eri osastoilla, tuotantolaitoksissa, maatalouskoneissa ja monissa muissa kohteissa. Sähkökäyttöiset LINAK-karamoottorit auttavat säätämään työpöytiä, keittiökalusteita, sänkyjä ja hoitotuoleja sekä sairaalasänkyjä, potilasnostimia ja leikkauspöytiä monien muiden laitteiden ohella esimerkiksi sairaaloissa ja terveyskeskuksissa.

Karamoottoreilla voidaan korvata teollisuudessa ja ankarissa olosuhteissa käytetyt hydrauliset ja paineilmakäyttöiset ratkaisut esimerkiksi maataloudessa, rakennusalalla ja teollisuusautomaatiolaitteissa.

LINAKin sähkökäyttöisten lineaaristen karamoottorien liiketoiminta-alueet

Miksi karamoottoria kannattaa käyttää?

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit parantavat laitteiden suorituskykyä, ja niiden erilaisten säätömahdollisuuksien ja lisävarusteiden avulla käyttäjät voivat hallita laitteiden liikkeitä tavallista tarkemmin. Karamoottoreita voidaan säätää esimerkiksi käsiohjaimilla, jalkakytkimillä, pöytäohjaimilla, tietokoneohjelmistoilla tai mobiilisovelluksilla.

Sähkökäyttöiset lineaariset karamoottorit eivät tarvitse letkuja, öljyä tai venttiilejä, joten niitä ei myöskään tarvitse huoltaa ja ne ovat turvallisia käyttää. Lisäksi korkealaatuiset karamoottorit testataan perusteellisesti ääriolosuhteissa. Näin varmistetaan, että karamoottori toimii kaikissa tilanteissa. Karamoottorit ja niiden lisävarusteet on myös suunniteltu helposti asennettaviksi mitä erilaisimpiin käyttökohteisiin.

Tarkkoja säätötoimintoja voidaan näin ollen lisätä vaivattomasti sinne, missä niitä tarvitaankin. Sähkökäyttöisyyden ansiosta käyttökohteisiin voidaan lisätä myös erilaisia älykkäitä ominaisuuksia, kuten CAN-väylä (LINAK-karamoottorien ohjaukseen voidaan käyttää CAN SAE J1939- tai CANopen-protokollaa). Sisäänrakennettua ohjauselektroniikkaa(IC) hyödyntävät ratkaisut tuovat käyttökohteisiin erilaisia takaisinkytkentävaihtoehtoja, virtuaalirajat, pehmeät käynnistys- ja pysäytysrampit, virtarajoitukset ja nopeudensäädön.

Haluatko kysyä jotakin?

- Tiimimme avustaa yritystäsi mielellään antamalla teknisiä tietoja, ohjeita projektien käynnistämiseen ja paljon muuta.

Ota yhteyttä